Ce se mai aude despre calificari si competente

Personajele: ANOSR, ACPR, ACPART

Adica: Studentii preocupati de finalitatea studiilor lor, patronatele pe care incepe sa le doara pregatirea absolventilor de universitati si agentia nationala care se ocupa dar pe care probabil ca o cam doare in cot.

Si acum intriga:

ANOSR se agita primul si deruleaza campania Academic vs Privat prin care promoveaza:

  • adaptarea curriculei universitare,
  • practica relevanta,
  • implicarea studentilor in cercetare,
  • invatamant bazat pe competente
  • eficienta invatamantului superior in raport cu cerintele pietei fortei demunca

Vineri, in cadrul proiectului a avut loc o dezbatere la Sala Senatului din UB. Am sustinut acolo ca prima solutie Cadrul Calificarilor (QF).

ACPR-ul e partener in campania studentilor si isi manifesta interesul clar. Totusi, se pare ca angajatorii nu vad potentialul Cadrului Calificarilor si n-am
reusit sa ii conving. Mai incercam si cu alta ocazie …

Pana atunci cei de la ACPART vor lucra la Cadrul National al Calificarilor la ei in birouri, linistiti, in aceleasi comisii pline de profesori universitari.

Si care ar fi problema ? … Problema e ca aceste calificari trebuie sa fie descrise de piata, in acord cu nevoile lor. Daca le vor descrie universitarii inseamna ca isi dau teme singuri. Si vor descrie exact ce sunt ei capabili sa produca. Si le vor pune intr-un sertar …

Alta ar fi situatia daca aceste calificari ar fi descrise impreuna cu angajatorii fiecarui domeniu. Acestia ar avea un instrument de presiune de care ar fi constienti. Am compara mereu ceea ce ofera universitatile cu ceea ce, in mod oficial si clar cere piata.

Ziceam ca nu stiu ce face ACPART. Acum am aflat: coordoneaza un proiect european care se numeste, pe scurt, EQF by NQF … adica European Qualifications Framework by National QF.
Este unul dintre cele 14 proiecte europene sustinute de Comisia Europeana pentru a testa Cadrul European al Calificarilor.

Scopul sau suna cam asa:

To develop modular grids of competences and methodological units for the EQF and NQFs in sub-sectors ICT and economics and to support pathways between HE and VET, and to transfer the results to other sectors and countries in order to relate frameworks to EQF levels and descriptors.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *