O idee al cărei timp a venit


“There is nothing more powerful than an idea whose time has come.” – Victor Hugo

Sugata Mitra este un inginer indian care în 1999 a avut ideea unui experiment fascinant. A făcut o gaură într-un zid din New Delhi și a pus un calculator acolo, disponibil pentru copiii de pe stradă. Deși nu știau engleză și niciun adult nu i-a ajutat, copiii au învățat singuri să folosească calculatorul. Încântat, a continuat experimentele de genul acesta prin sate izolate din India pentru a vedea cât de multe pot învăța singuri grupuri de copii fără niciun ajutor. Copii care nu știau engleză au ajuns să învețe singuri chiar și puțină bioinginerie.

În septembrie 2010 – când Sugata Mitra și-a prezentat descoperirile la TED – CROS începea al 3-lea an în comunitățile CROS și tocmai porneam programul de consiliere pentru autonomie în învățare. Universitatea ”centrată pe student” la care visam părea departe.

ted2013_0035634_d41_4381_large_verge_medium_landscape

Fast forward în primăvara lui 2013, Sugata Mitra ia marele premiu TED Prize pentru ideea sa de a crea un SOLE: Self Organized Learning Environment. CROS tocmai lansează Universitatea Alternativă – un SOLE pentru studenți. Deși aveam emoții în primăvară, am reușit să dublăm numărul de studenți de la 75 la 150. Pentru noi e un succes. El are legătură în primul rând cu efortul comunității CROS, dar eu cred că mai are legătură cu ceva: Universitatea Alternativă se bazează pe o idee al cărei timp a venit. Se pare că din România până în India și José Urbina López Primary School în Mexic – rezultatele sunt surprinzătoare.

Sugata Mitra a formulat-o așa:

Education is a self organizing system where learning is an emergent phenomenon.

Noi îi spunem autonomie în învățare și în ultimii ani am creat un program de consiliere pentru autonomie în învățare care e acum miezul universității. E un program de ”peer-learning”, adică un student care a trecut prin această experienţă consiliază în anul următor un student care de-abia intră în universitate. Avem 55 de consilieri și peste 90 de consiliați în program, o metodologie care funcționează, un ”caiet de lucru” special pentru asta, un proces de formare continuă a consilierilor, avem cel puțin o lucrare de licență și un studiu asupra rezultatelor programului la care ne-a ajutat Magda Balica – cercetător la Institutul pentru Științele Educației.

Programul acesta a creat o cultură în universitate și suntem abia la început. Prin dezvoltarea lui am putea avea și mai mult impact în universitate și dincolo de ea. Semnele au apărut deja: câțiva studenți de la UA fac ”autonomie” cu prieteni de-ai lor și unul dintre studenți ne-a întrebat dacă îl poate prelua pentru un program educațional pentru liceeni pe care îl deschide anul acesta. Potențialul lui e mare. Programul acesta este cea mai matură și mai importantă inovație a Universității Alternative și spre deosebire de alte inovații din universitate, poate fi mai ușor răspândit. Îndrăznesc să spun și că este cel mai structurat și consecvent efort de a cultiva autonomia în învățare în România.

Când am început în 2010 nu am găsit niciunde în lume un program de consiliere pentru autonomie în învățare din care să ne inspirăm. Eu cred că Silvia, Magda, Vio, Luiza și cei peste 200 de tineri care am creat, testat și îmbunătățit programul de consiliere în ultimii 3 ani am reușit să creăm un program relevant și la nivel internațional. Îmi place să cred că deja punctăm și noi pentru România la capitolul inovație în educație. Cu cei 15.000 de euro de la Țara lui Andrei putem duce contribuția asta la următorul nivel.

Finanțarea ne-ar ajuta să promovăm autonomia în învățare pentru încă 250 de tineri care să-l ducă mai departe în organizațiile și comunitățile lor. În paralel am dezvolta în continuare metodologia și instrumentele din spate.

De ce e asta important?

Suntem în era Coursera, Iversity, edXUdacity, Udemy, Khan AcademyP2PUMozilla Open Badges sau Degreed și toate aceste resurse și multe altele nu sunt folosite cum ar putea fi. Autonomia în învățare ar ajuta tinerii să valorifice resursele și oportunitățile din jur și să-și asume responsabilitatea pentru dezvoltarea lor. Și pentru viața lor implicit. Posibilitățile sunt incredibile și eu am trăit asta din nou, ieri, când 35 de studenți ai UA și-au prezentat ideile de afaceri în fața unui board format din top managementul ING Bank. Prin votul pe care l-aţi da ne-ați ajuta să răspândim și în România o idee de care avem foarte mare nevoie pentru a elibera potențialul enorm pe care îl au tinerii. Când vom reuși să facem asta la o scară largă, România va începe să accelereze spre a deveni o comunitate în care să ne placă la nebunie să trăim.

[button_link style=”impactBtn” url=”http://www.taraluiandrei.ro/idei-din-tla/proiect-sunt-un-schimba-lume-id-656-cmsid-65″]Votează-ne aici la TLA[/button_link]

Și dorința lui Sugata Mitra – A School in The Cloud:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.