Procesul Bologna si reforma educatiei in Europa


Tot citind despre Procesul Bologna si initiativele Comisiei Europene in ceea ce priveste invatamantul superior am inteles la un moment dat ca miza este o schimbare profunda care presupune o schimbare de paradigma cu multe implicatii. Schimbare de politici educationale, de strategii institutionale pana la schimbarea metodelor de predare.

Am tot avut ocazia sa discut cu decani, rectori sau profesori pe aceasta tema. Ei n-au inteles asta. Pentru ei Procesul Bologna inseamna 3 ani in loc de 4. Sau 4 in loc de 5. Cum sa faca ei materia de 5 in 4? La noi in Romania nu merge. :).

Ideea e ca am auzit multe argumente penibile din partea unor oameni care traiesc o transformare al carei sens nu il inteleg. Nu il inteleg in primul rand pentru ca nu au facut efortul de a se informa. Si apoi pentru ca le e greu sa isi schimbe paradigma. Chiar daca nu inteleg, ei trebuie sa se opuna pentru ca nu le convine. Lor le e bine. “Si pana la urma care e faza? Studentii sa puna mana sa invete … ca a scazut mult calitatea studentilor. Acum toata lumea face facultate … ”

Asta a fost o introducere lunga pentru a-mi explica entuziasmul fata de articolul pe care vi-l recomand. António M. Magalhães arata ca intelege despre ce e vorba si apoi pune un semn de intrebare. Si pentru ca nu vreau sa fiu un fanatic al schimbarii, fara sa-i inteleg si posibilele dezavantaje, m-am bucurat de articol:

Changing higher education and the claimed educational paradigm shift – sobering up educational optimism with some sociological scepticism

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *