Un punct de vedere despre utilizarea TIC in educatie in institutia mea

[eseu pentru cursul despre TIC]

Scriu acest eseu intr-un intr-un google doc si il voi salva ca pdf la sfarsit. Il pun si pe blogul meu. Chiar inainte de a incepe facultatea mi-am facut blog pentru ca il consider un instrument foarte util in educatie. De ce e asa util ?

In primul rand iti da ocazia de a reflecta asupra experientelor pe care le ai. Iau ca exemplu cea mai relevanta experienta din ultimul timp: conferinta “Higher Education that Matters” organizata de British Council la Sinaia. Au fost doua zile pe care le-as echivala cu o luna de cursuri ca valoare de invatare. A fost un program formal incarcat si toate pauzele pline de discutii interesante si de “socializare”. Seara dintre cele doua zile l-am ajutat pe Daniel (un coleg de organizatie) sa-si faca o prezentare pentru a doua zi. N-am avut timp deloc sa procesez evenimentul. Am plecat de acolo hotarat sa scriu un post pe blog. Un post pe blog e un lucru concret si masurabil. Nu sari peste el asa de usor cum sari peste ceva de genul “sa ma gandesc 30 de minute la experienta asta”. Asa ca, am ajuns chiar sa scriu postul. Scriindu-l, mi-am amintit nume, am facut asocierile pana la capat (persoana – nume – organizatie), am intrat pe site-urile organizatiilor, am impartit participantii pe categorii si inevitabil m-am intrebat “care sunt persoanele cu care trebuie sa pastrez legatura?”. Mi-am adus aminte temele atelierelor. A trebuit sa vorbesc despre tema. Se zice ca cel mai bun mod de a invata ceva este sa te pui in situatia de a explica altora. La mine e valabil. Inteleg ceva atunci cand trebuie sa o explic mai departe. Chiar si cand invat, momentul pe care il caut e acela in care incepe sa mi se deruleze in cap explicatia pe care o dau eu altcuiva. Cand am terminat de scris mi-am dat seama cat de valoros e exercitiul acesta. Deabia atunci s-a terminat conferinta, dupa ce am reflectat, am inteles, am evaluat, am tras linie. Devenise clar.

Cand scriu un post despre o experienta ma gandesc mai bine la ea si procesez tot ce n-am reusit. Daca n-as posta pe blog, cele mai multe dintre experiente ar ramane incomplete. Nu m-as mai gandi la ele, n-as mai reflecta, nu as mai sintetiza si trage linie sa vad ce e de retinut din experienta si ce e de facut mai departe. Nici nu mi-ar ramane in cap idei de follow-up de genul: sa-i scriu un mail lui x sau sa incep proiectul y.

In al doilea rand, blogul este util pentru invatare pentru ca este de fapt un instrument de comunicare. Oamenii pot comenta posturile tale, se pot referi la ele pe propriile bloguri … in orice caz apare un gen de feedback. Iar feedback-ul face parte din invatare, daca stii sa-l folosesti. In jurul blogului tau se poate crea o comunitate de cititori. De fapt, nu e “in jurul tau” decat daca privesti din propria perspectiva. Dintr-o perspectiva mai larga devii un nod intr-o retea. O retea de oameni cu aceleasi interese. Poate o comunitate de practici. Si se apreciaza ca oamenii invata bine in comunitati de practici. E un mod natural de a invata, incercand la inceput sa intelegi limbajul comunitatii, normele, valorile, apoi sa le practici si sa iti castigi un loc in comunitate producand valoare.

Cred ca mai sunt si alte aspecte ale utilitatii blogurilor in invatare, dar vreau sa ma refer si la alte instrumente. Ziceam ca scriu acest document in google docs. Sunt incantat de acest serviciu. Documentele tale sunt pe internet si le poti accesa de oriunde. Si nu doar tu. Le poti permite altora sa le vada sau sa le editeze. Pentru fiecare document alegi tu exact persoanele care pot vedea documentul si cele care-l pot edita. Aceasta parte de editare colaborativa mi-a imbunatatit mult stilul de lucru. E un alt film fata de vremurile (acum vreo 2 ani) cand trimiteam zeci de mailuri cu atasamente si ajungeam la varianta 15 a unui document. In educatie cred ca toate instrumentele colaborative au un potential mare de a aduce multa valoare procesului de invatare. In primul rand, macar pentru competenta transversala de a lucra in echipa. Dar stim ca invatarea e un proces social, ca invatam bine unii de la altii, ca descoperim cunoasterea mai bine atunci cand lucram impreuna. Eu mai gasesc o informatie si o pun in document, mai fac un comentariu la ce au pus colegii, mai scriu si o intrebare, intra mai tarziu alt coleg din echipa mea si imi raspunde la intrebare sau poate doar ajuta cu o informatie utila pentru al treilea coleg care gaseste raspunsul. Oricum, cred ca procesul de comunicare facilitat de acest instrument de lucru colaborativ imbunatateste considerabil procesul de invatare. Si ma refer la toate instrumentele care ofera posibilitatea de a lucra colaborativ, cum ar fi paginile wiki, care sunt si ele larg folosite in educatie. Cred ca orice instrument de creatie care poate fi folosit colaborativ are mult de oferit proceselor de educatie.

Si o sa dau un exemplu de mod in care am putea folosi google docs. Daca am imparti cele 10 cursuri de la o materie la 20 de voluntari dintre noi care s-ar oferi sa le transpuna in format electronic, fiecare dintre noi am investi probabil cate o ora sa punem in acelasi document google cate jumatate de curs fiecare. La sfarsit, cu toti cei 100 de studenti am avea un document complet cu notitele de curs, scris lizibil pe care l-am putea lista in ce forma dorim fiecare.

Si daca tot a venit vorba despre aplicatiile google si pentru ca avem un grup google la una dintre materii (TIC), ma intreb de ce n-am avea la fiecare. De ce nu avem si suportul de curs (nu, nu cartile. Suportul de curs este altceva) in format pdf pe acest grup. Si descrierea modului de evaluare asa cum avem la TIC. Si fisa disciplinei (obiective, credite, activitati de invatare, tematica) asa cum nu avem nici la cursul de TIC. Si de exemplu, profesorii ar putea sa isi afiseze un program de consultatii in care sa fie disponibili si la biroul lor dar si pe skype(cu video)/messenger. Aplicatiile video cred ca au un potential foarte mare in educatie. O sa dau exemplul filmuletelor celor de la common craft show. Fiecare profesor poate face asa ceva (daca are bunavointa) sau poate gasi pe internet astfel de filmulete. De exemplu, pentru cursul de TIC as recomanda urmatoarele filmulete explicative despre: bloguri, RSS, Social Networking, Social Bookmarking; La cursul de introducere in pedagogie am gasit un curs la Harvard Graduate School Of Education care se desfasoara in paralel cu cursul nostru si la care semiariile sunt filmate si sunt postate pe internet, aici. Pentru introducere in psihologie avem prelegerile de la un curs de introducere in psihologie de la Yale aici.

As mai avea multe de spus dar acum mai sunt si alte referate de facut. Acesta ramane un document pe care il voi imbunatati in timp. Probabil voi invita si alti oameni sa contribuie, aici pe google docs. La final, as vrea sa recomand o prezentare slidecast a lui Graham Attwell …

  • pentru ca si slidecast-ul e un intrument pe care mi-l doresc folosit in institutia mea;
  • pentru ca Graham este unul dintre oamenii care mi-a schimbat viziunea despre invatare, lucru pentru care ii sunt recunoscator Magdei Balica;
  • pentru ca este unul dintre oamenii care promoveaza puternic folosirea tehnologiei in invatare;
  • si pentru ca prin aceasta prezentare Graham vorbeste mai bine decat o pot face eu despre invatare si tehnologii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *