Nu lăsa şcoala să-ţi strice educaţia

Articol publicat şi în Stud-Life.

Ai ajuns şi la facultate şi mai nou te numeşti student. Probabil că n-a fost atât de greu pe cât te aşteptai. În curând te vei obişnui cu rutina mersului la cursuri şi seminarii şi vei începe să ai mici revelaţii în privinţa învăţământului superior din România. Dacă nu eşti pe fază, te-ai putea lăsa prins în viaţa de zi cu zi şi te-ai putea trezi la sfârşitul facultăţii că ai o diplomă în buzunar şi cam atât. Vei trage atunci o concluzie amară: că diploma ta nu înseamna mare lucru. Ea spune despre tine că te-ai prezentat la examene şi că, într-un fel sau altul, le-ai luat. Foarte bine că le-ai luat, dar nu e suficient. Asemănarea dintre o diplomă şi un buletin este că, începând de la o vârstă, toată lumea are câte una.

Hai să vedem ce ai putea face pentru a-ţi transforma studenţia în ceva mai mult decât un sport de luat examene.

În primul rând, aş vrea să îţi ofer 5 motive pentru care eu cred că e nevoie să faci mai mult decât să iei examene:

1. Pentru a avea Cunoştinţe relevante pentru domeniul tău

Aici este domeniul în care facultatea ar trebui să exceleze, dar nu te baza pe acest lucru. Unele materii sunt puse în orar nu pentru că sunt utile şi importante, ci pentru ca anumiţi profesori să aibă ce preda. Alte materii, care ar fi importante, nu sunt în orar pentru că nu are cine să le predea. Mai există şi materii importante şi relevante, dar care nu sunt actualizate, bine structurate sau bine prezentate.  În plus, în fiecare domeniu există şi specializări emergente, de multe ori interdisciplinare, care încă n-au pătruns în planul de învăţământ. Ca să fii sigur că vei avea acces la aceste cunoştinte, trebuie să faci mai mult decât să iei examenele.

2. Pentru a avea Competenţe profesionale practice

Teoretic, n-ar trebui să existe nicio diferenţă între teorie şi practică. Practic, e altceva J. Aşa cum nu poţi învăţa să mergi pe bicicletă ascultând o prelegere despre asta, nu vei putea deveni un profesionist competent doar mergând la cursuri şi seminarii. Să fii competent nu înseamnă să ştii, ci să fii capabil să faci.  De cele mai multe ori nici laboratoarele, acolo unde există, nu reprezintă o soluţie. Cu atât mai puţin pentru cei care vizează domenii cum sunt antreprenoriatul, managementul, resursele umane sau comunicarea. Pentru a dobândi competenţele practice trebuie să faci mai mult decât să mergi la examene.

Ceea ce avem de învăţat să facem, învăţăm făcând. ARISTOTEL

3.       Pentru Înţelegerea „pieţei” şi networking profesional

Fiecare domeniu are organizaţiile, joburile, oamenii, cultura şi dinamica sa foarte particulară şi aceste lucruri nu prea se găsesc în cărţi. Două companii care produc sandale pot fi foarte diferite ca angajatori. Imaginea în exterioar a unei organizaţii poate să nu spună prea mult despre cultura ei internă. Proiecte noi încep şi se termină mereu, oportunităţile apar şi dispar şi oamenii se mută de la un proiect la altul şi de la o companie la alta. Pentru a avea succes într-un domeniu, nu sunt suficiente cunoştinţe şi competenţe. Trebuie să înţelegi piaţa, să fii mereu la curent cu oportunităţile care apar, să cunoşti oamenii relevanţi din domeniu şi, pe cât posibil, să te cunoască şi ei pe tine, iar acest lucru nu ţi se va întâmpla dacă doar vei merge la cursuri şi examene.

4.       Pentru Soft skills

Probabil că ai auzit deja de „soft skills” şi cât de importante sunt. Spre deosebire de „hard skills” care sunt abilităţi specifice unui domeniu, de soft skills ai nevoie în orice domeniu. Iată câteva dintre dotările standard ale unui profesionist de succes:  comunicare asertivă, vorbire în public şi abilităţi de prezentare, lucru în echipă, negociere, leadership, inteligenţă emoţională, managementul timpului, etc. La acestă enumerare, care nu e completă, aş mai adăuga o abilitate pe care eu o consider foarte valoroasă pe termen lung: abilitatea de a învăţa în mod autonom. Promovarea examenelor este, în mod evident, foarte puţin corelată cu dezvoltarea acestor abilităţi.

5.       Pentru Dezvoltare personală

Facultăţile româneşti nici măcar nu îşi propun să contribuie la dezvoltarea personală a studenţilor, dar perioada studenţiei este ideală pentru a te dezvolta pe toate planurile. Este momentul să ai grijă de sănatatea ta, să înveţi să mănânci sănătos, să faci sport, să citeşti, să mergi la teatru, să descoperi alte culturi, să înveţi să cânţi la un instrument, să descoperi şi altă muzică, să joci teatru, să experimentezi lucruri noi şi să înveţi să îţi îmbini şi echilibrezi viaţa profesională şi cea personală. Luatul examenelor nu te va ajuta cu nimic nici la acest capitol.

Dacă eşti convins să faci din studenţia ta mai mult decât un şir de examene, îţi ofer 11 idei pentru a-ţi îmbogăţi această experienţă. Lista este deschisă. Dacă mai ai şi alte idei, lasă un comentariu mai jos.

11 idei pentru o studenţie mai bogată:

  1. Fii autonom în învăţare. Setează-ţi singur obiective, motivează-te singur, alege-ţi singur strategiile şi metodele de a învăţa. Alege materiile care sunt relevante pentru obiectivele tale profesionale şi acordă-le mai multă importanţă. Ignoră-le pe cele care nu te interesează. Găseşte măcar un subiect din domeniul tău care nu e în planul de învăţământ şi studiază-l pe cont propriu. Setează-ţi obiective şi din zona de competenţe practice, soft skills, networking şi dezvoltare personală. Dacă vrei să faci asta şi nu ştii cum, scrie-mi.
  2. Mergi câteva luni să studiezi într-o universitate din altă ţară. Ca student, poţi face asta prin programul Erasmus – google it!
  3. Mergi cât mai devreme într-un internship în domeniul tău. Îţi va clarifica multe lucruri şi te va motiva. Poţi să cauţi internship-uri aici: http://www.startinternship.ro/
  4. Alege-ţi un prof tare din facultatea ta şi mergi să lucrezi cu el într-un proiect de cercetare. Ai putea să încerci să scrii o lucrare şi să o prezinţi la o sesiune de lucrări ştiinţifice studenţeşti.
  5. Mergi la o conferinţă ştiinţifică în domeniul tău cât mai devreme. Dacă va fi în altă ţară, cu atât mai bine.
  6. Mergi la traininguri, prezentări şi proiecte studenţeşti. Citeşte cu atenţie afişele de prin facultate, abonează-te la grupuri de discuţii pentru studenţi şi încearcă cât mai multe. Nu te lăsa descurajat dacă prima dată nu ai fost încântat.
  7. Mergi într-un schimb de tineret sau program intercultural de tineret. Sunt diverse organizaţii şi programe care oferă astfel de oportunităţi. Trebuie să depui puţin efort să le găseşti, dar te vei convinge că merită.
  8. Participă la competiţii studenţeşti. De exemplu, pentru studenţii interesaţi de comunicare există Olimpiadele Comunicarii, pentru cei la management exista Roland Berger Case Study Challenge sau Trust by Danone. Caută o competiţie care ţi se potriveşte.
  9. O experienţă pe care n-ar trebui să o ratezi este aceea de a fi membru într-o organizaţie studenţească. Intră pe www.cros.ro sau scrie-ne la cros@cros.ro pentru a-ţi recomanda organizaţii din universitatea ta.
  10. Fă-ţi un blog de student care să devină mai târziu blogul tău profesional. Reflectează asupra obiectivelor tale profesionale şi asupra experienţelor tale de învăţare şi scrie despre ele. Intră în dialog cu profesioniştii din domeniul tău. Dacă vei fi consecvent, blogul tău va deveni până la absolvire piesa de rezistenţă a portofoliului tău profesional.
  11. Găseşte-ţi unul sau mai mulţi mentori şi stai cât mai mult pe lângă ei.

16 thoughts on “Nu lăsa şcoala să-ţi strice educaţia

  1. Draga Traian,

    trebuie sa recunosc ca snt tare mandra de tine! Ai scris un articol impecabil si extrem de util pentru actualii studenti si, de ce sa nu recunosc, pentru “recentii” absolventi de facultati diverse!

    In acelasi timp, recunosc si faptul ca, daca as fi citit un astfel de articol pe vremea cand inca eram “boboaca”, as fi profitat mai mult de cei 4 ani (pe vremea mea) de studentie… sa-i fructific la maximum pentru propriul egoism al inteligentei mele! Acum, nu mai am acelasi timp “liber” la dispozitie, dar ma macina o aceeasi energie si dorinta de a invata si de a acumula informatii si cunostinte pentru dezvoltarea profesionala si personala, in acelasi timp!

    Ca sa rezum (ca altfel ai putea face o noua postare cu acest mesaj ;-) )…. felicitari pentru articol! Tare mult mi-ar placea sa aud ca pe “x” sau “y” din actualii studenti l-ai impulsionat sa-si dea silinta pentru dezvoltarea personala! Si… cand ai cumva vreun training prin Bucarest, no dudes en decirmelo! Prometo que me presentare! ;-) (ai mari veleitati de trainer).

    Cu drag,

    Bianca (sor-sa lu’ Vali)

  2. Ce surpriză plăcuta! Mulţumesc mult Bia :)

    Timpul “liber” pentru dezvoltare personală şi profesională e o provocare şi pentru mine şi pentru mulţi oameni din jurul meu. Noi la CROS ( http://www.cros.ro ) ne-am fixat un target: 30% din timpul nostru “de lucru” să fie investit în a învăţa să facem lucrurile mai bine şi în a ne menţine informaţi şi inspiraţi – adică în dezvoltarea fiecăruia dintre noi şi a noastră ca echipă. Încă nu reuşim să respectăm această decizie dar o să ne iasă până la urmă. Sper să găseşti şi tu timp pentru asta. Mi-ar plăcea să vii la un training de-al meu :). Te voi invita cu prima ocazie.

  3. Hey there,Traian!
    Eu sunt in anul 1 acum si despite the rough start inca mai vreau sa cred ca perioada studentiei este cea mai bogata in experiente si ca in acesti ani ai ocazia sa te descoperi si sa te dezvolti(desi pentru unii asta ar putea sa sune cam…ca un cliseu).

    Dar ideea de networking mi se pare asa de vaga..sau nu.Nu vaga,dar greu de pus in practica.Eu sunt la ASE si pana sa ajung aici,cand ajungeam(rar) prin Romana si vedeam oameni iesind de la facultate mi se pareau asa de faini si in invideam,in sensul pozitiv al termenului,ca au ajuns pana acolo.

    Dar acum am impresia ca au cam disparut.Ori au terminat cu totii facultatea(lucky me) sau se ascund foarte bine.In conditiile astea,fiind inconjurat de…nu de cine ai vrea…cum ramane faza cu networking’ul?

    Take care,
    Roxana

  4. Roxana,

    Mulţumesc pentru vizită şi pentru comentariu.

    Când ziceam despre networking nu mă gândeam la oamenii de care te împiedici prin facultate la cursuri sau la seminarii. Mă gândesc la oameni care deja lucrează în domeniul în care şi tu ai vrea să ajungi sau profesionişti din domenii apropiate cu cel în care vrei să lucrezi (de exemplu, dacă vrei să fii trainer te-ar putea interesa managerii de HR). Cu cât cunoşti cât mai mulţi oameni din domenii cât mai variate, cu atât mai bine. Măcar îţi mai deschide mintea şi îţi oferă perspective diferite. Pe partea personală cred că e la fel.

    Cum faci asta? Greu de spus dacă nu ştiu ce vrei să faci şi ce oportunităţi ai la îndemână. Dă-mi un indiciu.

  5. Hey again!

    Un indiciu ar fi ca vreau ca in viitor sa ajung sa lucrez in domeniul consultantei economice, dar m’ar tenta si sa ma indrept spre partea de financiar. Acum cred ca pot sa spun ca am inceput sa imi creez un network prin faptul ca am reusit sa intru in cadrul VIP in clubul Econosofia.(unde am gasit oameni interesati de ceea ce ma pasioneaza si pe mine)

    Dar as mai avea o intrebare.Daca iti faci un blog cam ce anume s’ar presupune ca scrii pe acolo.Adica ok trebuie sa fie(in cazul meu) ceva legat de domeniul ecoomic, cu precadere pe partea de politici macro.Dar ma gandesc ca nu stiu sigur cat interesant ar putea sa fie pentru cineva in stadiul acesta ceea ce scriu eu si nu stiu daca as avea timp/idei sa scriu zilnic(adica ar fi prea rar daca as scrie o data pe saptamana?)

    Mersi pentru reply’ul de mai inainte.
    Roxana

  6. Bună din nou Roxana,

    Felicitări pentru Econosofia. Cred ca acesta ar fi fost cea mai bună sugestie pe care ţi-aş fi putut-o face eu.

    Cât despre blog, nu te gandi la început la cât de interesant e pentru alţii. Lucrurile despre care scrii trebuie să fie interesante pentru tine şi să reflecte interesul tău pentru ele. Faptul că vei scrie despre ele pe blog te va ajuta să îţi pui ideile în ordine şi să înveţi să comunici mai bine în domeniul care te interesează. La început îl vor citi câţiva dintre prietenii tăi, poate colegii tăi din Econosofia, câţiva dintre colegii de pe la şcoală. Pe măsură ce vei învăţa să gândeşti mai bine şi să scrii mai bine despre domeniul tău, articolele tale vor circula. Vei comenta pe blogurile oamenilor interesaţi de acelaşi domeniu şi ei vor intra să vadă cine a comentat şi dacă le place, îţi vor deveni cititori. Să zicem că vei lucra la un proiect în Econosofia şi vei contacta un posibil invitat la o conferinţă. Dacă vei avea adresa blogului în semnătură s-ar putea ca şi ei să intre şi dacă le place, să mai intre şi altă dată. Acestea sunt doar exemple. În mod natural vei atrage din ce în ce mai mulţi cititori pe măsura ce vei interacţiona online şi offline cu mai mulţi oameni. Calitatea cititorilor tăi va creşte proporţional cu calitatea articolelor tale dar şi cu calitatea interacţiunilor online sau offline pe care le vei avea în alte locuri decât pe blogul tău.

    1-2 articole pe săptămână ar fi un ritm bun dar nu e un scop în sine. Scopul în sine cred ca ar fi să fii consecventă în a citi, a te gandi şi a interacţiona cu oameni şi idei în domeniul tău.

    Sper ca următorul comentariu al tău să aibă şi link către blog :)

  7. Buna, Traian!

    Cred ca multora dintre noi le-ar fi fost de folos articolul tau, undeva la inceputul facultatii. Sa ne bucuram, insa, de tinerii care (speram) vor profita la maxim de sfaturile tale. Am terminat o facultate cu care nu am avut prea multe in comun, dar am ajuns sa tin niste cursuri in domeniu (IT). Am descoperit, astfel, ca am capabilitati si aptitudini pentru a fi Formator. In momentul de fata, caut sa devin Trainer, dar nu prea stiu in ce directie sa ma indrept. Daca ai un sfat, ar fi binevenit :) (sau mai multe)
    Si.. sa stii ca mi-am luat notite in timp ce citeam articolul!

  8. Bună Diana şi mulţumesc de comentariu,

    Îţi spun repede ce îmi trece prin minte pentru cineva care vrea să fie trainer:

    – fă-ţi un blog şi scrie despre traininguri; şi un cont de twitter ţi-ar prinde bine;
    – alege-ţi ceva la care te pricepi şi dezvoltă un design de training. livrează trainingul respectiv de cât mai multe ori (chiar daca nu vei fi platită pentru asta)
    – mergi la un Training of Trainers
    – citeşte o carte bună despre training
    – încearcă să dezvolţi relaţii cu alţi traineri; dacă reuşeşti să ţii traininguri în echipă cu alt trainer vei învăţa multe din experienţa asta;
    – intra pe http://trainingpractice.ning.com

  9. Buna Traian,

    Stii ce imi pare mie rau? Ca am citit postul tau prea tarziu. Trebuie sa recunosc ca am reusit sa indeplinesc 7 din cele 11 puncte fara sa imi spuna nimeni ce sa fac, pur si simplu din dorinta de a face mai mult, de a ma autodezvolta.(imi creste increderea in mine) In final, nu am decat un sinplu regret, ca peste 4 luni termin facultatea si nu am avut ocazia sa profit la maxim de toate posibilitatile :) Dar mai am o restanta, better late than never.

  10. Eu acum sunt boboc :D la ASE.
    Am vazut pe net diferite organizatii studentesti. Intrebarile mele sunt:
    De ce as intra?
    Ce imi ofera?
    Eu de fel sunt tacut si linistit, la locul meu.

  11. Salut Stefan,

    Uite o colectie de testimoniale de la oameni care au fost intr-o organizatie studenteasca:
    http://www.delicious.com/traian.bruma/testimoniale

    Am o lista lunga de lucruri pe care o organizatie “ti le ofera” dar nu cred ca e cea mai buna intrebare pe care o poti pune. Incearca “Ce pot eu oferi unei organizatii studentesti?” sau “Ce as putea eu sa fac din experienta asta?” :)

  12. da…chiar un articol tare si tare binevenit pe “piata” educationala. sincer am invatat mai multe citindu-l decat am primit informatii noi de cand a inceput semestrul la masterul meu minunat:))
    —————————
    Succes la Examene!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *